Στις 3 Δεκεμβρίου, η μέρα είναι αφιερωμένη στα άτομα με αναπηρία. Το σχολείο αποτελεί μικρογραφία της κοινωνίας και είναι αναγκαίο να προετοιμάσει τους μαθητές( αυριανούς πολίτες), ώστε να είναι ανοιχτοί στη διαφορετικότητα και ν’ αποκτήσουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα με ειδικές ανάγκες, «μπαίνοντας στη θέση» αυτών των ατόμων από μικρή ηλικία και κατανοώντας τις δυσκολίες που πιθανόν να αντιμετωπίζουν.
Στo πλαίσιo αυτής της ημέρας, οι μαθητές της Α’ τάξης παρακολούθησαν τα βίντεο «Το ζουζούνι» και «Το δώρο», με σκοπό να ευαισθητοποιηθούν ως προς τον τρόπο ζωής των ατόμων με αναπηρία. Στη συνέχεια, οι μαθητές έμαθαν να εκφράζουν τις ημέρες και τους μήνες στη νοηματική γλώσσα για να έρθουν σε επαφή με έναν διαφορετικό τρόπο έκφρασης . Τέλος, οι μαθητές υποδύθηκαν τα τυφλά άτομα μέσα από το εξής παιχνίδι : Έδεσαν τα μάτια τους μ’ ένα μαντίλι και έπιασαν διάφορα αντικείμενα , προσπαθώντας να μαντέψουν ποια είναι αυτά! Επίσης, προσπάθησαν , φορώντας το μαντίλι , να περπατήσουν στο χώρο υπό την καθοδήγηση ενός συμμαθητή τους που έβλεπε. Με αυτόν τον τρόπο βίωσαν το πως νιώθει ένα τυφλό άτομο και τις καθημερινές δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζει.
Οι μαθητές της Β’ τάξης παρακολούθησαν δύο σύντομα βίντεο με τίτλο «Το δώρο» και «The bug», με αφορμή τα οποία συζήτησαν για τις ανάγκες και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία στην καθημερινή τους ζωή. Στη συνέχεια πραγματοποίησαν εικαστικές δημιουργίες σχετικές με το θέμα, όπως project. Ο στόχος των παραπάνω δράσεων ήταν οι μαθητές να προβληματιστούν και να ευαισθητοποιηθούν πάνω σε ένα ευαίσθητο θέμα και να υιοθετήσουν μια στάση αποδοχής των ατόμων με αναπηρία.
Οι μαθητές της Γ’ τάξης ανάγνωσαν το παιδικό βιβλίου «Ο Τριγωνοψαρούλης» (συγγραφέας: Β. Ηλιόπουλος, εκδόσεις: Πατάκη). Μετά τη συζήτηση που ακολούθησε, τα παιδιά εργάστηκαν ομαδικά για τη δημιουργία της αφίσας: «Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι!». Ακόμη, εξοικειώθηκαν με το σύστημα γραφής Braille, δημιουργώντας με καπάκια τη λέξη «καλημέρα». Το άλλο τμήμα της τρίτης τάξης διάβασε το βιβλίο «Δύο παπούτσια με καρότσι» και έγινε σχολιασμός και επεξεργασία του. Στη συνέχεια ακολούθησε εικαστική δραστηριότητα σχετική με το βιβλίο και το θέμα.
Η Δ’ τάξη επεξεργάστηκε πολυτροπικό υλικό, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται εικόνες και βίντεο σχετικά με την αναπηρία. Σε πρώτο στάδιο τα παιδιά κλήθηκαν να παρατηρήσουν τέσσερις εικόνες που αφορούν στο θέμα της αναπηρίας και να απαντήσουν κάποιες ερωτήσεις. Στη συνέχεια, οι μαθητές/-τριες παρακολούθήσαν κάποια βίντεο για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Είναι αξιοσημείωτο ότι στα βίντεο απεικονίζονται όλες οι μορφές αναπηρίας (κώφωση, τύφλωση, νοητική καθυστέρηση, κινητικά προβλήματα) και δίνονται με έναν αισιόδοξο τρόπο. Μετά την προβολή του βίντεο, τα παιδιά απάντησαν στις ερωτήσεις του φύλλου εργασίας. Τέλος, αναλύθηκε και θα σχολιάστηκε μια αφίσα σχετικά με αγώνα καλαθοσφαίρισης με αναπηρικά αμαξίδια.
Η Ε’ τάξη με αφόρμηση το κείμενο στο Ανθολόγιο «Ένα σακί μαλλιά», συζήτησε για τη στάση μας απέναντι σε άτομα που παρουσιάζουν «διαφορετικότητα» είτε από γέννηση είτε από νόσημα ή ατύχημα. Παράλληλα προετοιμάστηκαν τα παιδιά για την υποδοχή του Παραολυμπιονίκη Παπαγγελή Νικόλαου, παγκόσμιου πρωταθλητή ποδηλασίας στις 12.12.2019.
Η ΣΤ’ τάξη παρακολούθησε το ντοκιμαντέρ “Όλοι διαφορετικοί – όλοι ίσοι” και ακολούθησε συζήτηση σχετικά με την αναπηρία, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρίες και τον τρόπο που πρέπει να τους φερόμαστε. Στο άλλο τμήμα έγινε μια δραστηριότητα προσομοίωσης με στόχο να βιώσουν τα παιδιά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρίες. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων, σε κάθε ομάδα ήταν από ένα παιδί με δεμένα μάτια, ένα που είχε τα χέρια του πίσω από την πλάτη και δύο που κρατιούνταν από το χέρι και μπορούσαν να χρησιμοποιούν μόνο το ελεύθερό τους χέρι και δεν επιτρεπόταν να μιλάνε. Προσπαθούσαν λοιπόν να συνεργαστούν, παρ’ όλες τις δυσκολίες, και να εκτελέσουν μια απλή συνταγή ζαχαροπλαστικής. Μόλις τελείωσε η εκτέλεση των συνταγών ακολούθησε σχετική συζήτηση.
Τελευταία ενημέρωση στις 2 Ιουλίου 2023